Materiały sypkie to szczególne wyzwanie dla branży transportowej. Małe elementy zarówno gruzu, węgla, piasku oraz innych kruszyw sprawiają, że trudno nad nimi zapanować podczas transportu. Niezbędne jest zatem odpowiednie zabezpieczenie transportowanych kruszyw oraz innych materiałów sypkich, aby nie doszło do stworzenia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
Transport gruzu na budowę
Transport gruzu oraz kruszywa jest niezbędny na każdym placu budowy. Podczas wznoszenia większości obiektów wykorzystywany jest piach, żwir. Kruszywa te służą nie tylko do prac ziemnych, zagęszczania podłoża, wyrównywanie, lecz także obsypywania fundamentów. Transportowane kruszywa są przydatne także podczas produkcji betonu oraz zapraw. Natomiast grubsze frakcje kierowane są do budowy dróg oraz konstrukcji ziemnych. Podczas tego typu prac niezbędne są regularne dostawy bardzo dużych ilości kruszyw. Oczywiście sam transport wymaga posiadania odpowiedniego sprzętu, dzięki któremu możliwe będzie zabezpieczenie logistyki dostaw kruszywa. Pozwala to na rytmiczne dostarczanie dużych ilości materiałów i to w wyznaczone przez inwestora miejsca. Podczas transportowania najlepiej sprawdzają się ładunkowe skrzynie z możliwością kipowania. Oznacza to, że skrzynia Unosi jeden kraniec w górę aby wysypać zawartość w danym miejscu. W związku ze specyfiką przewożonego ładunku doskonale sprawdzają się wywrotki z wysypem tylnym, ale także można korzystać ze skrzyni tandemowych.
Jakie pojazdy służą do transportu kruszyw?
Transport węgla wymaga stosowania pojazdów o wysokim tonażu. Bardzo duże ilości ładunku przewożone są przez naczepy wywrotki z ciągnikami siodłowymi. Nierzadko jednak pojazdy te mają problemy z płynnym poruszaniem się po mniejszych placach budowy, ale również podczas inwestycji drogowych. W takiej sytuacji można zdecydować się także na samochody ciężarowe mające zamontowaną skrzynię ładunkową. Mogą to być pojazdy trzyosiowe, których ładowność wynosi kilkanaście ton, lecz także pojazdy czteroosiowe, które mogą przewozić za jednym razem nawet powyżej 20 ton materiału. Dlatego ciężarówki na 4 osie są zazwyczaj częściej wybierane, zwłaszcza w sytuacji, kiedy ma być przewożona bardzo duża ilość kruszywa. Wyższa ładowność oznacza niższe koszty przeliczając na jednostkę transportowanego materiału. Wszystko jednak zależy od odległości realizowanego transportu, a także rodzaju kruszywa. Najczęściej inwestorzy wykonują odpowiednie kalkulacje, aby obliczyć jaki rodzaj transportu będzie najbardziej opłacalny ekonomicznie.
Współpraca: https://hitor.pl/